حساب و کتاب شیعیان در روز قیامت به دست کیست؟

بسم الله الرحمن الرحیم

 

پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: در روز قیامت حساب و کتاب شیعیان ما به من سپرده می شود و از خدا تقاضا می کنم خطایی که بین آنها و خدا بوده است را ببخشد و خطایی که حق الناس است، تقاضای هبه می کنیم و مردم به ما می بخشند و پاداش شان را می گیرند و خطاهایی که بر ما کرده اند، می بخشیم.

 

 

 

 

در روایات از شیعه تعریف گسترده ای شده است. مجامع حدیثی امامیه و اهل سنت این روایات را بیان کرده اند.

 

  

 حجت الاسلام میرباقری در برنامه سمت خدا درمورد شیعه و حقیقت تشیع گفت:  

در روایات از شیعه تعریف گسترده ای شده است. مجامع حدیثی امامیه و اهل سنت این روایات را بیان کرده اند. در ذیل آیه سوره بینه داریم که پیامبر به امیرالمومنین می فرماید: مراد شما و شیعیان تان هستید. در سوره واقعه مردم را به سه دسته تقسیم کرده است : السابقون السابقون اولئک المقربون. پیامبر فرمود: جبرئیل به من خبر داد که مقصود علی و شیعیانش هستند. و منظور این که می گویند: السابقون الجنه یعنی اینکه سبقت در بهشت گرفته اند. حقیقت ولایت معصوم حقیقت بهشت است و کسی که سبقت در معصوم می گیرد، در واقع سبقت در بهشت می گیرد. آنها مقرب به خدا هستند و خدا آنها را مورد کرامت قرار داده و در جای مخصوصی قرار می دهد. این گونه احادیث در منابع سنی هم زیاد دیده می شود. خداوند می فرماید: آیا آنان که به معرفت راه یافته اند و اهل علم الهی هستند با آنان که اهل علم الهی نیستند برابرند، قطعا این جور نیست. فقط یک دسته این تفاوت را می فهمند. آنان که می فهمند ما هستیم و آنها که نمی فهمند دشمنان ما هستند و اولوالالباب شیعیان ما هستند.

 

حقیقت نورالله، امام است و این نور در شیعیان آنها تجلی پیدا می کند. کمال شیعیان فرع بر کمال امام است. پس اگر شیعیان به کمالی می رسند فرع بر کمال امام است.

 

 

روایت داریم: دوستان امام صادق(ع) داشتند به مهتاب و ستاره ها نگاه می کردند و زیبایی آنها را توصیف می کردند. امام صادق(ع) فرمود: چهار ملک اصلی جبرئیل، میکائیل، اسرافیل و عزرائیل هم  از آسمان به شما نگاه می کنند و انوار شما، بسیار زیباتر از انوار ستاره ها برای آنهاست و آنها انوار شما را مدح می کنند.

 

 

روایت داریم :ملائکه ای که گرد عرش طواف می کنند برای مومنین استغفار می کنند. این از فضایل مومنین است. این تعاریف دو دسته است: یک دسته ی آن برای شیعیان خاص است و یک دسته برای طیف شیعیان است. پیامبر فرمود: در روز قیامت حساب و کتاب شیعیان ما به من سپرده می شود و از خدا تقاضا می کنم خطایی که بین آنها و خدا بوده است را ببخشد و خطایی که حق الناس است، تقاضای هبه می کنیم  و مردم به ما می بخشند و پاداش شان را می گیرند و خطاهایی که بر ما کرده اند، می بخشیم. فضایل طیف شیعیان محبت در دنیا، شفاعت در آخرت و ... است.

  

 

 

 

چه کسانی شیعه هستند؟

کسانی که ولایت پیامبر و اهل بیت او را پذیرفته اند و زیر بار این ولایت رفته اند و از ولایت دیگران اعراض کرده اند ، شیعه هستند یعنی انحصار در ولایت دارند که طریق الی الله هم هست. ایمان طیف و ده درجه دارد. شیعه فضایل فوق العاده ای دارد. امیرالمؤمنین می فرماید: وقتی که دوستان ما از جهنم عبور می کنند، خطاب می شود که جهنم خاموش شود و جهنم به آنها می گویند که زودتر عبور کنید زیرا نور شما بر شعله های من غلبه کرده است.

 

 

این دسته از فضایل برای طیف مومنین و شیعیان است. یک سری صفات هم مخصوص شیعیان خاص است. روایت از حضرت علی(ع) داریم : شیعیان خاص شب ها بیدار هستند، در اثر شب بیداری و عبادت رنگ شان زرد شده است ، لب هایشان بر اثر مداومت بر ذکر خشک شده است و شکم هایشان خالی است.

 

 

 

گاهی عده ای به امام گفته اند که ما شیعیان شما هستیم ولی امام آنها را طرد کردند و فرمودند که شما محبین ما هستید. برای پذیرفتن افراد به شیعه تکالیف دشواری بیان شده است. روایت داریم که اگر مثل ابراهیم خلیل شدید که وقتی وارد بر پروردگارش شد با قلب سلیم وارد شد( قلب سلیم یعنی قلبی که هیچ کسی جز خداوند در آن قلب نیست) از شیعیان ابراهیم هستید. کلمه ی شیعه به حضرت ابراهیم، نوح و علی برمی گردد .

 

 

 

برای همه ی شیعیان فضایلی وجود دارد و فضائلی هم برای شیعیانی وجود دارد که در کمال هستند مثل ابراهیم و سلمان که حامل حقیقت ولایت هستند. البته همه ی شیعیان در این مرتبه نیستند. شرط اصلی تشیع همان قبول کردن ولایت پیامبر و اهل بیت است و قبول نداشتن ولایت دیگر است. افراد زیادی در کنار حضرت علی(ع) در جنگ بودند ولی شیعه نبودند و این فضایل شامل آنها نمی شد. پس آیات قرآن در فضیلت شیعیان بیان شده است. هر کسی اهل بیت را دوست بدارد، شیعه نیست .

 

 

منشأ ایمان کجاست؟

 

 

تشیع الزاماتی دارد: مراتب ایمان فقط قلبی نیست یعنی محبت قلبی کفایت نمی کند .ایمان از قلب سرچشمه می گیرد و به قوای دیگر انسان سرایت می کند. هر عضو انسان ایمانی دارد، پس ایمان باید در تمام قوای انسان جاری بشود تا هم قلب انسان و هم صفات روحی و رفتار انسان مومن بشود. پس ایمان یک امر قلبی نیست که در حد محبت قلبی یا معرفت قلبی باقی بماند و باید به همه ی اعضای انسان تسری پیدا کند.

 

 

لذا بدنبال ایمان، مناسک عملی وجود دارد. امام صادق (ع) برای تشیع حدودی تعریف و مناسکی تعیین کرده اند. دیگر اینکه ایمان به همه ی قوا سرایت می کند. اصلش همان ایمان قلبی است که محورش تولی و تبری است. اگر کسی این ولایت را داشت و از دشمنان پیامبر و اهل بیت تبری جست ،داخل ایمان است. البته این ایمان باید به تمام قوای انسان تسری پیدا کند. پس ممکن است که کسی مومن باشد ولی خطای عملی هم داشته باشد. 

در قرآن متقین را توصیف می کند، در سوره آل عمران می فرماید: اهل سبقت باشید، نسبت به مغفرت خدا و بهشتی که خداوند مهیا کرده است که وسعتش به اندازه ی تمام آسمان ها و زمین است. این بهشت برای متقین مهیا است. متقین کسانی هستند که تابع شرایط نیستند چه در سختی باشند و در چه در وسعت، در راه خدا انفاق می کنند ،غضب خودشان را فرو می خورند ،اهل عفو هستند حتی اگر حق با آنها باشد، احسان می کنند و وقتی فعلی از آنها سر می زند یا ظلمی به خودشان می کنند (گاهی ظلم کردن از فحشاء هم بدتر است)متذکر می شوند و استغفار می کند .و اصرار بر فعل شان ندارند.

 

 

پس ممکن است که از مومن فعل فحشایی سر بزند. اصل وجود مومن در وادی تقوا است یعنی فاسد و فاحش نیست ولی ممکن است که که فسق یا فحشایی از او سر بزند. مهم این است که مومن به استغفار می رسد و اصرار بر گناه نمی کند. یعنی بلافاصله استغفار می کند. کسی که بلافاصله استغفار می کند مُصر بر گناه نیست.

 

 

 

بعضی ها محور استدلال را محور اصلی قرار می دهند که اشتباه است. رکن اصلی ایمان شهود، عهد و فطرت است و استدلال مکمل این ایمان است. بعضی می گویند که ایمان وراثتی است و به درد نمی خورد درحالیکه این طور نیست. ما این ایمان را از دنیا قبلی آورده ایم و با امام مان میثاق بسته ایم تا در این زمان و در این نسل بدنیا بیاییم. همه ی اینها حساب شده است و مزد کار ماست البته همه ی تفضل است. پس ما ارزش استدلال را پایین نمی آوریم ولی ارزش ایمان خیلی از استدلال بالاتر است. ایمان ما محترم است و باید با شیطان مقابله کنیم که این ایمان را از ما نگیرند.

 

 

 

 

فردی نزد امام آمد و گفت که شیطان ایمان مرا برده است و می گوید که چه کسی خدا را آفریده است؟ امام فرمود: شیطان تو را گیر انداخته است و همین که مضطرب هستی نشانه ی ایمان توست و راه آن ذکر است: لاحول ولا قوة الا بالله العلی العظیم. انسان نمی تواند ایمانی را که با شهود بدست آورده خراب کند و بعد آنرا با استدلال بدست بیاورد. اگر شیطان ایمان را ببرد در استدلال شما هم نفوذ می کند. اگر انسان ایمانش را محکم نگه دارد استدلالش هم درست می شود. همه ی حکمای اسلامی ایمان را حول استدلال شان می چیدند. برعکس شیطان ایمان فیلسوفان ملحد را می گرفته و آنها کاخ استدلال درست می کردند. پس این ایمان حداقلی باید همه ی مراتب وجودی انسان را دربر بگیرد و دیگر اینکه مومن بی مبالات و اهل اصرار نیست. هر کجا ایمان بیاید انسان پاک می شود. پشت ایمان طهارت نفس می آید و شرک می رود.

 

 

 

راه آزمایش ایمان

 

 

 

هرگاه انسان احساس کرد که در مقابله با هجوم شیطان بی مبالات شده است باید در ایمانش شک کند. ولی وقتی انسان لاابالی نیست در حال مبارزه است و اگر توکل انسان زیاد باشد پیروز است و اگر توکل شما ضعیف شد ممکن است که از شیطان ضربه بخورید. ولی وقتی ضربه خوردید دوباره به وادی توحید و استغفار برمی گردید.

 

هر گاه انسان دید که نسبت به اخلاق و فعل بد بی تفاوت است و تردید شیطان را می پذیرد باید به ایمانش شک کند. باید دوباره عهدهایی را که با خدا داشته تجدید و محکم کند. وقتی شیطان ایمان را بگیرد پایه های استدلال را سست کرده است ، پایه های ی استدلال در قلب انسان است نه فکر.

 

 

همین مقدار صفت ،عمل و رفتار بد که در مومن ظهور می کند بخاطر ایمانش نیست. آن فعل ناشی از ایمان نیست اگر ایمان حاضر بود آن عمل از انسان سر نمی زد. وقتی انسان گناهی انجام می دهد ایمان از او فاصله می گیرد. و انسان از فضای ولایت بیرون می رود و این بد است. شرک غیرمغفور قابل بخشش نیست. شرک مغفور مثل ریای خفیف است که خداوند می بخشد. هر کس در عبادت شرک خفی دارد در ولایت امام شریک قرار داده است.

 
برداشت مطلب : جنبش سایبری 313
 
 

 


نظرات شما عزیزان:

amir
ساعت9:37---8 شهريور 1392
سلاااااااااااااام چطورید؟؟؟؟؟؟

مرسی منم خوبم

وااااااااااای عزیزم پستت خیلی نایس بود

وری وری گوووووووووود

دوستj دارم
[Web] -


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


موضوعات مرتبط: عمومی (کلیه مطالب وبلاگ) ، ائمه اطهار و آل و یاران ایشان ، پیامبر اکرم حضرت محمد (ص) ، احادیث ، روایات ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:حساب و کتاب شیعیان در روز قیامت به دست کیست؟,حساب و کتاب شیعیان در روز قیامت,, | 15:49 | نویسنده : vebsa |

ز آن حنجره آيات خدا پيدا بود
سلام من به محرم
ولادت امام رضا علیه السلام مبارک - سخن امام رضا(ع) درباره سه گروهی که خدا از آنها نخواهد گذشت
عید سعید فطر مبارک - ویژگی های عید فطر از زبان حضرت علی (ع) و روایتی از امام حسن مجتبی (ع)
سؤال تمام ملائکه در مورد علی علیه السلام
فزت و رب الکعبه
السلام علیک یا مولود رمضان، یا حسن مجتبیبسم رب الحسن میلاد با سعلادت کریم آل الله، امام حسن مجتبی ع
صلی الله علیک یا روح الله - انتظار فرج از نیمه خرداد کشم
میلاد منجی بشریت حضرت مهدی (عج) بر شما مبارک * یابن الزهرا، یکسال دیگر شد و نیامدی
السَّلامُ علیكَ یا اوّل قتیل مِن نَسل خَیْر سلیل
میلاد با سعادت امام حسین، امام سجاد و حضرت اباالفضل العباس علیهم السلام بر شما مبارک باشد
ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد + دانلود عکس سه بعدی از حریم نبوی و بقیع
میلاد امیرالمومین علی علیه السلام مبارک . هفت امتیازی که خداوند به محبان علی(ع) اعطا کرده است
روح انفاق باید جزء ایمان مردم بشود - قسمت اول - انفاق یک وظیفه شرعی است نه فقط حکمی اخلاقی
سال فاطمی
القاب حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
نیاز به کمک فوری
To the Youth in Europe and North America
إلى جميع الشباب في أوروبا وأمريكا الشمالية
A los estudiantes en general de Europa y Norte América
Aux jeunes d'Europe et d'Amérique du Nord
To the Youth in Europe and North America
ه عموم جوانان در اروپا و امریکای شمالی
من عاشق محمدم
دروازه ای به نام معروف
علل پیدایش فتنه‌ها در کلام امیر
وفات حضرت محمد (ص) و شهادت امام حسن (ع) تسلیت باد
اشعار شام، حضرت رقیه (سلام الله علیها)
شهادت زینت عبادت کنندگان، امام سجاد علیه السلام
شهادت خون خدا و یاران با وفایش
عزاداري حضرت زکريا براي سید الشهدا علیه السلام
عید غدیر خم، روز تکمیل ولایت مبارک
سخن امام هادی(ع) درباره سوال موسی‌بن‌عمران از خدا درباره صله رحم
سه ويژگى برجسته مومن از زبان امام رضا علیه السلام
علائم ظهور و پنج علامت برجسته در آنها
عید سعید فطر مبارک
شهادت حضرت علی علیه السلام تسلیت باد
دو شعر برای مظلومیت مردم غزه
ولادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام مبارک باد
رمضان 1393 مبارک
ولادت مولا حضرت علی علیه السلام بر جهانیان مبارک باد
شهادت امام هادی علیه السلام تسلیت باد
ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز مادر
شهادت ریحانه نبی تسلیت باد
آيا نام مبارك حضرت مهدی(ع) در قرآن كريم ذكر شده است؟!
آغاز سال 1393
پسنديده ترين صفت زن چیست؟!
ماجراى چسبيدن دست زن و مرد نامحرم به هم
دلنوشته‌ای برای شهید مدافع حرم
حضرت معصومه(ع) در کلام معصومین(ع)
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • یاهو اد